Najbardziej Popularne
Ciągniki ciężkie
Powstałe przy współpracy Ursusa z Zetorem:
Modernizacja A (1980):
Modernizacja B (M85):
Modernizacja M87
Ciągniki postlicencyjne
Na licencji firmy Massey-Ferguson:
Ogrodnicze:
Perkins "Green Engine":
Prototypy:
Inne:
Ursus C45 i C-451


W 1945 w zniszczonych zakładach rozpoczęły się prace projektowe nad ciągnikiem rolniczym, na podstawie niemieckiego ciągnika Lanz Bulldog (którego dużo egzemplarzy zostało w granicach Polski, pozostawionych przez Niemców po II wojnie światowej). W wyniku tych prac w 1947 powstał prototyp krajowej konstrukcji ciągnika LB-45, póŸniej nazwanego C-45. Do 1959 wyprodukowano 60000 sztuk. Ciągnik C-45 wykonywany był w dość prymitywnych warunkach i jak na warunki produkcji, był dość udany. Ursus C-45 posiadał mocną i zwartą konstrukcję, a zarazem był prosty w eksploatacji – pozbawiony precyzyjnej aparatury nie wymagał fachowej obsługi i konserwacji. Ciągnik ten wyposażony był w 2-suwowy, 1-cylindrowy, silnik średnioprężny o mocy około 45 KM. Uruchamianie silnika odbywało się przez podgrzewanie gruszki żarowej ręczną lampą lutowniczą. Po podgrzaniu należało wyjąć koło kierownicy wraz z kolumną i wsunąć w jedno z bocznych kół zamachowych. Następnie, przez pokręcenie za koło kierownicy, można było uruchomić silnik. Wymagało to sporej siły fizycznej i wprawy. Produkowany był w dwóch wersjach: na kołach ogumionych i żelaznych, w trakcie produkcji poddawany był stopniowej modernizacji. Ciągnik C-45 u numerze seryjnym 0001 bez kapitalnego remontu pracował 12 000 godzin.

Ursus C-451
W wyniku kilkakrotnej modernizacji starzejącego się C-45 powstał ciagnik Ursus C-451, produkowany w latach 1954-1959, nazywany "saganem na gumowych kołach". W stosunku do C-45 posiadał zmienione:

- wzmocniony wspornik osi przedniej,
- wał korbowy hartowany powierzchniowo,
- ogumione koła jezdne,
- brezentową budkę dla kierowcy,
- reflektor roboczy.
Ciekawą nowością był tzw. przyspieszacz prędkości szosowych oprócz 3 biegów do przodu i 1 wstecznego. Ogumienie ograniczało się do samych obręczy, hamulce kół jezdnych były bębnowe, sterowane mechanicznie oraz dodatkowy hamulec przekładni biegów sterowany dŸwignią ręczną. Rozruch w wersji C-451 był benzynowy, silnik niskoprężny, 1-o cylindrowy z zamkniętym wtryskiwaczem o mocy 33 kW (45 KM). Ciągniki C-45 i C-451 były eksportowane do Brazylii, Chin i Korei w ilości około 6 000 sztuk.

Dane Techniczne

- silnik: 2-suwowy
- liczba cylindrów: 1
- moc: 45 KM
- liczba biegów do jazdy w przód:
3 (wersja z kołami żelaznymi),
6 (wersja z kołami ogumionymi),
- ilość biegów wstecznych:
1 (wersja z kołami żelaznymi),
2 (wersja z kołami ogumionymi),
- prędkość jazdy:
3,5 - 6,2 km/h (wersja z kołami żelaznymi),
3,3 - 16,7 km/h (wersja z kołami ogumionymi),
- ciężar ciągnika gotowego do pracy:
3380 kG (wersja z kołami żelaznymi),
3680 kG (wersja z kołami ogumionymi),
- siła uciągu:
1750 kG (wersja z kołami żelaznymi),
2200 kG (wersja z kołami ogumionymi)


Początki produkcji C-45 rok 1947


C-451


Legendy PRL - Ursus C-45




C-451


Legendy PRL - Ursus LB-45



Link do strony:








© Copyright 2007 Ursus - Dane Techniczne
W sieci od 17 listopada 2007 roku.
W całości wykonał: Duch


statystyka